top of page
Снимка на автораЕлина Генова

Александър Димитров: „Рисуването е процес, в който човек през цялото време се вслушва в себе си.“

АЛЕКСАНДЪР ДИМИТРОВ ВИЗИТКА


Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Александър Димитров

 Любима книга – „Йосиф и неговите братя“ на Томас Ман


Любим артист – Леонардо да Винчи


Най-въздействащ цвят според него – Синьо


Любимо място за рисуване – Всяко място, в което човек остава сам с платното; Пловдив


Любима историческа епоха – Христовото време


Емоцията, която творбите му носят – Мечта, тъга


Как той се описва с 3 думи – „Аз съм тук“

 

 

Каква роля има град Пловдив за израстването Ви като художник?

- Пловдив наистина е специфичен град. Аз го приемам като съдба. Като нещо, което е много голямо, много силно и от което ти не можеш да се разграничиш. Той е цветен, хубав, емоционален. Израснал съм от детските си години с всички онези много характерни артисти, които са сърцето на Пловдив, което на практика избухва още със Съединението. Първите художници, като Христо Стефанов, са творили в Пловдив. А големият бум е със Златьо Бояджиев и останалите художници, които аз съм виждал и с които съм говорил, когато съм бил дете. Това са неща, които без съмнение остават в ума ни, в живота ни. Впоследствие, когато навлязох в активна възраст и творчество, всеки един спомен на практика беше резонанс, който се повтаря през годините – това, което ни прави заедно всички.


Кога и къде рисувате? 

- Ателието е едно специфично място, което би могло да бъде физическо, но би могло и да бъде всяко място, в което човек получава импулс и заставайки пред белия лист, твори реалност. Така че ателието е мястото, в което аз оставам сам със себе си, но имам желание да общувам с всички хора, които впоследствие стават част от моя свят, гледайки изкуството ми. Започваме от белия лист, но се събираме във възприятието.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Вятър в косите

Какво ви носи връзката с публиката на откриванията на Вашите изложби?

- Връзката между художник, публика и всеки, който се е докоснал по какъвто и да е начин до изкуството му, е много важна. За мен е съдбоносна, защото е въпрос на отговорност, на дълг, който е добре да бъде красив и стойностен. Често се шегувам като галерист или художник, че всичко, казано в живота ни, ще трябва да потвърдим пред св. Петър в момента на изповед, така че контактът с всеки човек е много важен и особено важен е този комплекс, тази смес от внушения, която носи изкуството.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Александър Димитров, Владимир Киров и Ирина Вачкова в разговор за красивото

Как открихте своя стил?

- Това е един много интересен въпрос, който си задава всеки творец. Бих казал, че самият стил намира нас, а не ние него. Той се появява от само себе си в момента, в който може би сме готови за него. Но по-скоро е като гласа, с който се раждаме. Въпрос на време е да стане ярък и характерен. Мисля, че всеки човек, всеки живот съдържа стила, който може да се прояви.


Какво сте рисували, преди да започнете този тип композиции?

- Всеки млад художник в нашата система от изобразителни училища започва с натурата. Започва да рисува видими неща. Но много силно в мен беше чувството, че искам да изляза извън конкретната форма, искам нещо повече. Аз искам мечта, искам да мечтая. Така че рисуването минава през контакт с видимото, след което художникът избира посока. Моят път беше такъв – да изляза извън рамките, въпреки че изкуството ми е напълно разбираемо и лесно за осмисляне. Но винаги центърът на тежестта е извън конкретни моменти и видими неща.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Споделени пространства

Кои художници Ви помогнаха да достигнете до своя стил?

- Влиянията в изкуството за мен са свързани основно с художниците, с които съм общувал. Изненадващо за всички, които ме познават и които следят изкуството в България, аз силно съм свързан с моя преподавател от Художествената академия. Най-вероятно за всеки би било изненада, но моя стил е свързан с неговото усещане за живопис и за присъствие на човека в изкуството.


Какъв е образът на жената във Вашите картини?

- Преди всичко жената е много красива и се надявам нейният образ да е многолик и подобен на Вселената с безкрайността от възможности, защото за мен това е женското начало – една тенденция, която на практика прави живота възможен и дава смисъл.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Тя. Вдъхновение

Колко време се подготвяхте за изложбата „Малък свят. Мой малък свят.“? За първи път ли показвате тези картини?

- Тази изложба се роди преди една година като идея. Повечето от картините са рисувани изцяло за това пространство, а някои от тях са част от предишни мои изложби. Те са част от личната ми колекция, пожелах да са част и от това представяне като етапи от предишни мои събития и като връзка между различните крачки, които съм извървял.


Разбрах, че във всяка своя изложба включвате по една нова и ключова творба, озаглавена „Островът в мен“. Защо го правите?

- Тази картина е нещо като и начало, и край на всички изложби, които правя. Много често темите преливат от картина в картина при мен. На практика няма граница между намерението в една картина и в следващата. Затова тази картина е нещо като традиция – да събера от всички по малко интонация и да работя върху нея толкова дълго, колкото желая. На практика тя е най-дълго рисуваната картина в една изложба. Независимо дали е малка, или по-голяма.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Островът в мен

Колко дълго е рисувана точно тази за галерия „Видима“?

- Трудно ми е да кажа като време, нито съм се опитвал да преброя хората, които са вътре. Но краят на една картина е моментът, в който вътрешното ми Аз не може да добави нещо повече. Така че времето е без значение. Когато думите са стихнали и желанията вече са приключени, тогава съм истински спокоен.


Може ли да ми разкажете за точно тази картина? Каква е идеята зад нея?

- Идеята в тази картина е, че това, което човек нарича „Аз“, е едно много особено явление, с което човек едновременно се идентифицира като присъствие и като личност, а от друга страна запазва връзката с всяка душа и с всяко движение в света. След което „Аз“ започва да се променя в „Ние“ и отново е „Аз“. Това са мислите, които ме спохождаха, когато рисувах това множество.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Небесна майка

Как избрахте името на изложбата – „Малък свят. Мой малък свят.“?

- Името на изложбата се роди от само себе си в момент, в който аз вътрешно си казах, че това, което рисувам, е светът на всеки един човек, който намира себе си в моите картини и е начинът, по който ние общуваме и по който нашият общ свят става наш общ свят. Той е малък дотолкова, доколкото, както казват в Древността, е някъде в сърцето, отвъд сърцето дори, но е нещото, в което вярваме и носим цял живот.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Малък свят. Мой малък свят.

Личи си, че жълтото и синьото са основни тонове в картините Ви. Какво внушават те?

- Да, жълтото е често почти основно в картините ми. Говорейки с вас, си мислех защо то и синьото са заедно. Жълтото за мен е близката осезаема реалност, светът, който ние можем да видим, пипнем, усетим. Синьото е другата крайност в нашите възприятия – безкрайността, далечното очакване. Но те са заедно в картините, защото аз вярвам, че този диапазон е важен: човек – Вселена. Всъщност той e навсякъде около нас и аз го обичам.

Как избирате имената на картините си? Името или изображението се появява първо в съзнанието Ви?

- Истината е, че те се появяват след започването на картината, дори понякога около финала на картината. И както стилът намира нас, така и имената на картините често сами идват. Рисуването е един специфичен процес, в който човек на практика през цялото време се вслушва в себе си. То е малко самотен процес, но така излизат образи, внушения и думи. Но за мен изкуството, колкото и да е визуално, на практика е интровертен процес. Така поне го усещам аз самият.


Какво символизират птиците във Вашите картини?

- Птиците биха могли да символизират много неща. Следите, които оставяме помежду си при общуването с всички хора, но и доверието, което се споделя в живота, което на практика се случва без особена причина. Доверието е като любовта. Когато дойде, е истинско, осезаемо и безкрайно важно.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Път за двама

Как присъства образът на мъжа в картините Ви?

- Мъжът в моите картини е скрит. Той не се вижда в началото, но е съпровождащ. Винаги съм си задавал въпроса кое е мъжкото начало във Вселената и кое е женското. Исторически се приема, че Бог е мъжкото начало, а Вселената е женското. И всички казват, че Бог не може да бъде видян. А Вселената е осезаема, красива, обаятелна и безкрайна. Но са свързани.


В едно интервю за БНР споменавате, че Вие сте „консервативен художник“. Разкажете ми повече за това.

- В изкуството често се използва думата „модернизъм“ по начин, по който аз не бих я използвал. В смисъл такъв, че модернизмът е начин, по който ти не се съгласяваш със старото и правиш една модерна, смела нова крачка. Но след сто години модернизъм в изкуството човек много трудно може да определи къде точно би поставил себе си. Така че когато бях млад, исках да бъда модернист, но сега рисувам по начин, по който по-скоро образът е достъпен и консервативен. В известен смисъл думата „консерватизъм“ използвах и като шега. За мен всичко, което вълнува, е модерно, но моето изкуство е във връзка с всеки период от миналото, на практика с никой конкретно и едновременно с всички, така че си позволих да използвам тази шега.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,
Къде отиват мечтите?

Идвате в Севлиево тъкмо навръх празника на града и всичко тук е есенно – жълто, оранжево… Струва ми се, че златните Ви картини перфектно се вписват в тази обстановка. Вие замисляли ли сте се към кой сезон принадлежат картините Ви?

- Ами, според мен също е есен. Есента е периодът, в който съм правил най-често изложби. Да, може би има една есен в моите картини.


За какво мечтае Александър Димитров?

- Александър Димитров мечтае за хармония – хармония във всичко и между всички, богата, красива, безкрайна. Не знам доколко е възможно, но цял живот мечтая за това.

Александър Димитров, художник, пловдив, женски образ, птици, женска красота, женско начало, декоративно изкуство, ювелирна работа, детайл, ярки цветове, музика, иконография,

Последни публикации

Виж всички

Коментари

Оценено с 0 от 5 звезди.
Все още няма оценки

Добавяне на отзив
bottom of page